Wiskotyczne sprzęgło: Co to jest i jak działa w samochodach
Wiskotyczne sprzęgło – co to jest?
Wiskotyczne sprzęgło, zwane również sprzęgłem tarczowym, to element występujący w napędzie samochodu. Umieszczone jest między silnikiem a skrzynią biegów. Jego głównym zadaniem jest przenoszenie siły napędowej z silnika na skrzynię biegów.
Jak działa wiskotyczne sprzęgło?
Wiskotyczne sprzęgło składa się z dwóch tarcz, z których jedna jest przymocowana do wału silnika, a druga do wału skrzyni biegów. Tarcze te są oddalone od siebie i wirują we własnych płaszczyznach. Między nimi znajduje się płyn – zazwyczaj jest to olej przekładniowy.
Kiedy tarcze są oddalone, płyn wypełnia całą przestrzeń między nimi. Kiedy jednak silnik zaczyna obracać pierwszą tarczę, płyn zaczyna krążyć. Dzięki temu druga tarcza zaczyna również się obracać. Im większa jest różnica prędkości obrotowej między tarczami, tym większa jest siła, z jaką tarcze przylegają do płynu.
Gdy tarcze obie obracają się z tą samą prędkością, płyn między nimi spowalnia i osiąga równowagę – dzięki temu sprzęgło przestaje działac. To jest bardzo ważne, ponieważ silnik nie musi pracować na jałowym biegu, co zwiększa jego trwałość i oszczędza paliwo.
Zastosowanie wiskotycznego sprzęgła
Wiskotyczne sprzęgło stosowane jest w samochodach osobowych oraz samochodach ciężarowych. Jest ono bardzo ważne w przypadku pojazdów o dużej masie, ponieważ pozawala ono na płynne i bezpieczne ruszanie z miejsca. Sprzęgło wiskotyczne stosowane jest także w niektórych motocyklach oraz w maszynach przemysłowych.
Zalety wiskotycznego sprzęgła
Główną zaletą wiskotycznego sprzęgła jest łagodne i płynne rozłączanie silnika od skrzyni biegów. Dzięki temu silnik pracuje oszczędniej i trwalej. Sprzęgło wiskotyczne jest też bardzo odporne na zużycie i usterki.
Podsumowanie
Wiskotyczne sprzęgło jest bardzo ważnym elementem w napędzie samochodu. Dzięki niemu, przenoszenie siły napędowej między silnikiem a skrzynią biegów jest płynne i bezpieczne. Wiskotyczne sprzęgło ma szereg zalet, dlatego stosowane jest w samochodach osobowych oraz ciężarowych, motocyklach oraz maszynach przemysłowych.
Najnowsze komentarze